Δευτέρα, 21 Φεβρουαρίου 2011

ΚΑΣΤΡΟ ΟΙΝΟΗΣ- Β(Ρ)ΙΟΚΑΣΤΡΟ


Ένα από τα 50 ωραιότερα και ισχυρότερα κάστρα της Ελλάδας, που βρίσκεται στην Περαία Χώρα

Σε έρευνα ΄΄Κυριακάτικης Καθημερινής΄΄ είχε δημοσιευθεί αυτό, που με έκανε να το ψάξω και θα προσπαθήσω να το δημοσιοποιήσω προς όφελος του τόπου μας. Κατά την αρχαία ελληνική γραμματεία που στηρίχθηκε στην Ελληνική μυθολογία (θεογονία Ισιόδου) αρχικά υπήρξε ο ουρανός με την Γαία. Κατόπιν, προέκυψαν οι δεκατέσσερις τιτάνες (πελασγική εκδοχή) με πρώτους τον Κρόνο και την Ρέα. Από τον Κρόνο γεννήθηκε ο Δίας και άλλα αδέλφια αλλά επειδή ο Κρόνος έτρωγε τα παιδιά του η Ρέα έκρυψε τον Δια και τον γλίτωσε. Στην προσπάθεια της Ρέας να γλιτώσει τον Δια εμφανίζονται και οι άνθρωποι σύμμαχοι της, που βοήθησαν μαζί με τους Τιτάνες τους εκατόγχειρες και τους Κύκλωπες. Έτσι πήρε την εξουσία ο Δίας. Οι εκατόγχειρες ήταν ο Βριάρεω, ο Κότος και ο Γυης. Κύκλωπες ο Βρόντης , ο Στερόπης και ο Άργης και τιτάνες μεταξύ άλλων η Ήρα, ο Ποσειδώνας και άλλοι. Χρειάζεται αρκετή ανάλυση για να προσδιοριστεί ο ρόλος όλων αυτών στο ανθρώπινο είδος και την εξέλιξη της ζωής του. Τελικά μας ενδιαφέρει ο ρόλος του ανθρώπου για το πώς σταθεροποιήθηκε στην γη και ανεπτύχθη και πολλοί μύθοι αναφέρονται γύρω από την περιοχή μας. Ο Δίας= φως (ενέργεια), η Ρέα, που έγινε Ήρα= αέρας και ο Βριάρεω= γίγας (δύναμη –ισχύς), που ταυτίζεται εν πολλοίς με τον Ποσειδώνα (=νερό) έχουν δράσει στην περιοχή μας. Χαρακτηριστικά ο Δίας ο Μειλίχιος στο Πείραιο, η Ήρα στο Ηραίο, ο Βριάρεω στην διαπάλη Ποσειδώνα Απόλλωνα για τον Ισθμό και το κάστρο της Κορίνθου (!;) δηλαδή, οι αρχές της ζωής φως, αέρας, νερό εκφράζονται μέσα από αυτούς τους μύθους και προκύπτουν από το αρχαίο έπος Τιτανομαχία ,   που μερικοί θεωρούν ότι το έγραψε Κορίνθιος , ο Εύμηλος. Ο Βριάρεω, που ήταν η προσωποποίηση του γίγα (δύναμη-ισχύς) βρίσκεται και σε άλλες αρχαίες γλώσσες, μέσανατολής, λατινικά με αναγραμματισμό βιρ που σημαίνει σε αυτές πάλι ισχυρός. Ο Βριάρεω που έδρασε στην περιοχή μας έδωσε και το όνομα στο Βριόκαστρο- κάστρο Οινόης.
Είχαν λοιπόν δίκιο οι γερόντιοι των Πισσίων, όταν τους ρώτησα το κάστρο της Οινόης το λέγατε Διόκαστρο ή Β(ρ)ιόκαστρο και μου απαντούσαν Βιοκάστρα, την δε πηγή του Σακελλαρη Κρούαθι και όχι Κροϋθι (από την πελασγική ρίζα κρόϋ = πηγή), δηλαδή τους δυσκόλευε το ΄΄ρ΄΄ και το ΄΄υ΄΄, η δε γλώσσα, που πολλές φορές λειαίνει πολλές λέξεις πήγαινε πιο εύκολα στο Βιόκαστρα και Κρούαθι (με την ομηρική κατάληξη θι) .
Τούτο με ικανοποίησε, διότι φαίνεται πως διατηρήθηκαν στον τόπο μας αρχαίες λέξεις και Μύθοι και έβρισκα στοιχεία για το Βιόκαστρο. Αυτά είναι : 1. Με βάση την μυθολογία ο Βριάρεω διαιτήτευσε στην διαπάλη Ποσειδώνα- Απόλλωνα για περιοχές του τόπου μας και ο Ποσειδώνας πήρε τον Ισθμό κόμβος θαλάσσιος, ο Απόλλωνας τον Ακροκόρινθο ;! (ερώτημα, που με απασχολεί μήπως ο Απόλλωνας πήρε την πυραμοειδή πέτρα των Γερανείων ή την Ντουσκιά, που δεσπόζουν της Περαίας Χώρας και βλέπουν Πελοπόννησο και Ρούμελη, χώρες Δαναών- Αχαιών και Κάδμου- Θηβών αντίστοιχα. Και στις δυο θέσεις υπήρχαν φρυκτωρίες, όπου έχουν βρεθεί ειδώλια Απόλλωνα, Βριάρεω και βόρεια των δυο αυτών θέσεων βρίσκονται το Γεράνειο τείχος και το κάστρο της Οινόης αντίστοιχα,  ισχυρά κάστρα,που ακόμα είναι ανεξερεύνητα) 2. Με βάση την Ιλιάδα μαθαίνουμε ότι ο Βριάρεω είναι το θεϊκό όνομα, ενώ το ανθρώπινο είναι Αιγαίων (Ιλιάδα Α 403-404) 3. Με βάση τον ΄΄Αγαμέμνονα΄΄ του Αισχύλου το Αιγίπλακτο (γεμάτο Αίγες)  όρος, όπου βρίσκονται το Βιόκαστρο και το Γεράνειο τείχος, είναι τα σημερινά Γεράνεια (αιγαίων- αιγίπλακτον με ίδια ρίζα). 4. Με βάση τα ΄΄Ξενοφώντος Ελληνικά΄΄ στην επιδρομή του Αιγησιλάου στην Πελοπόνησσο έχουμε την αναφορά ΄΄η δε Μόρα άμα κατεβαίνουσα από τον άκρων Οινόην το εντοιχισμένο τείχος…΄΄.
Από αυτά προκύπτει ότι το ισχυρό κάστρο της Οινόης ή Βριόκαστρο που δεσπόζει στο Αιγίπλακτο όρος ήταν το κάστρο- κόμβος των δρόμων (Δερβένια) από αρχαιοτάτων χρόνων  Αττικοβοιωτίας- Αργολιδοκορινθίας, και βρίσκεται στο κέντρο της Περαίας χώρας και δεν πήρε τυχαία αυτό το όνομα.  Δυστυχώς όμως είναι εγκαταλελειμμένο και ανεκμετάλλευτο. Αυτά τα γράφω με μεγάλο παράπονο, γιατί μου έρχεται στο νου αυτό που είχε πει, ΄΄κάπως έτσι΄΄,  ο Κίσινγκερ για τους Έλληνες, «σβήστε τους την γλώσσα και την ιστορία» γιατί αλλιώς θα μας είναι αγκάθι στην παγκοσμιοποίηση (ιμπεριαλισμό μας). Έτσι και για την Περαία Χώρα και αυτούς που έδρασαν σε αυτή  με την τόσο διαχρονική ιστορία δεν έχουμε τις ανάλογες αναφορές και εκτιμήσεις. Κάποιοι είχαν και έχουν συμφέροντα να είναι ξεχασμένοι (σβησμένοι από την ιστορία).
Έχουμε περιοχές με φυσικό κάλος με ιστορία με υγιεινό κλίμα, που μπορούν με τουριστική ανάπτυξη (η βαριά βιομηχανία μας) να βελτιώσουν την περιοχή μας από κάθε άποψη όχι μόνο οικονομική και να της δώσουν την πρέπουσα θέση στον σημερινό Ελληνικό Χώρο και όχι να είναι ξεχασμένη, και οι πολλοί δημότες να αγνοούν τις αξίες του τόπου μας.
Παπαδημητρίου Αναστάσιος
Μαθηματικός Δάσκαλος  

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου