Δευτέρα, 4 Οκτωβρίου 2010

ΠΑΙΔΕΙΑ


ΠΑΙΔΕΙΑ*
(Ανοικτή Επιστολή για Μελέτη, από Ανθρώπους που σκέπτονται)
Ορισμός: Παιδεία είναι η συνολική διαδικασία προσφοράς γνώσεων, επιδεξιοτήτων και συμπεριφορών για μόρφωση και τελικά δημιουργία Ανθρωπιάς. (Άνθρωπος= κοινωνικό –λογικό ζώο). Θεωρώ τις απόψεις τριών κορυφαίων Ελλήνων Δασκάλων  1. Λυκούργος Νομοθέτης Σπάρτης: το γαρ όλον και το παν της Νομοθεσίας έργον εις την παιδείαν Ανήψεν=όλη η νομοθεσία στηρίζεται στην παιδεία. 2.Αριστοτέλης:΄΄ σε μια ευνομούμενη πολιτεία το πρώτο μέλημα είναι η παιδεία πολλώ μάλλον προτιμότερα της Αστυνομίας (σε μετάφραση από Αδ. Κοραή)α. 3. Πλάτωνας: ΄΄η παιδεία είναι σαν το γόνιμο χωράφι, παράγει όλα τα αγαθά ΄΄. Ξεκίνησα με γνώμονα τη (γεωμετρική) θεώρηση των απόψεων αυτών στην ανάπτυξη του θέματος, διότι στην αρχαία Ελλάδα ίσχυε Γεωμετριμένος= Μορφωμένος. Απ΄ αρχής ο άνθρωπος θεώρησε αρχικά τρεις μούσες, την Μελέτη, την Μνήμη και την Αοιδή, μετά προέκυψαν οι (καλές) τέχνες, Καλλιόπη κλπ. Από τις μούσες προέκυψε το Μσον*(πρωτοελληνική και όχι (αρβανίτικα;) κατά τους αγνώμονες= μανθάνω= αποκτώ γνώσεις. Στις σύγχρονες επιστήμες η Μελέτη έγινε παρατήρηση και πείραμα. Η μνήμη διατηρεί τις γνώσεις στην πορεία του χρόνου. Η Αοιδή προσφέρει τις γνώσεις με ομορφοτρόπο (μουσικά- ποιητικά). Έτσι στην διαχρονική πορεία των ανθρώπων δημιουργήθηκε ο πολιτισμός (=σύνολο ανθρώπινων δραστηριοτήτων και όχι μόνο χοροί, τραγούδια και εικαστικά). Ο πολιτισμός έκανε τον λογικό άνθρωπο να ξεπεράσει τα ένστικτα του και να πορευτεί με το λογικό όχι μόνο με το θυμικό. Έτσι ξέφυγε από την ζωώδη κατάσταση. Όχι επειδή είμαστε Έλληνες αλλά από την Ελλάδα ξεκίνησαν όλες οι πολιτισμικές διαδικασίες με επιστήμες, κοινωνικές δράσεις και έργα. Η γεωμετρία είναι η πρώτη επιστήμη, που διαμόρφωσε τον μορφωμένο- σκεπτόμενο άνθρωπο. Ο Θαλής, ο Ευκλείδης, ο Πυθαγόρας και πάρα πολλοί άλλοι αρχαίοι Έλληνες έβαλαν τα θεμέλια της. Η γεωμετρία μόρφωνε τους ανθρώπους με σωστούς γνώμονες αλλά σήμερα σταδιακά την αφαιρούν από την παιδεία γιατί θέλουν ΄΄ χρήστες΄΄ και όχι σκεπτόμενους. Ο Αριστοτέλης ξεκίνησε την λογική με τις έννοιες Αλήθεια και Ψέμα, δημιούργησε την λογική με τους νόμους τους Συλλογισμούς και ο Βοοl χρησιμοποιώντας σωστά την λογική με την Άλγεβρα του στο διμελές σύνολο {0,1} έδωσε στον κόσμο με την μαθηματική λογική την σημερινή έκρηξη επιστημονική- τεχνολογική με τους υπολογιστές και τα λογικά  κυκλώματα, που τα πάντα λειτουργούν με αυτά. Τι ειρωνεία όμως! κάποιοι σημερινοί αγνώμονες- αγεωμέτρητοι δεν εντάσσουν την τεχνολογία ,την πληροφορική και τους Η/Υ στον Πολιτισμό, ενώ τα χρησιμοποιούν και χωριστά τα είναι ένα τίποτα. Σήμερα όμως και η παιδεία πρέπει να περνάει μέσα από αυτά . Ο Δημόκριτος και ο Αρίσταρχος Σύμης και άλλοι φιλόσοφοι εξέτασαν τον κόσμο και την φύση και έδωσαν στους νεώτερους τις αρχικές γνώσεις- βάσεις για την δομή της ύλης και του σύμπαντος. Ο Ηρόδοτος, ο Θουκυδίδης κατέγραφαν την ιστορία για να μην χαθεί η πολιτισμική πορεία των ανθρώπων. Ο Σωκράτης, ο Πλάτωνας έβαλαν τις βάσεις της κοινωνικής διάστασης στη ζωή των ανθρώπων. Ανέφερα ένα κομμάτι της αρχαίας Ελληνικής Ακαδημαϊκής ομάδας, γιατί, αν ανατρέξει κανείς στο αρχαίο σχολείο και τις ακαδημίες θα δει όλους αυτούς τους δασκάλους, που διαμόρφωσαν την παιδεία των ανθρώπων σε παγκόσμιο επίπεδο.
Με βάση την παιδεία ο άνθρωπος γνώρισε τον κόσμο (Πυθαγόρεια έννοια) ορατό και αόρατο, βελτίωσε την ζωή του ανακαλύπτοντας με επιστήμες μέσα, για καλυτέρευση της ζωής του. Οι Σειρήνες όμως, πάντα και σήμερα περισσότερο προβάλλουν το εύκολο και ηδονικό που στηρίζεται μόνο στο θυμικό και καθόλου στο λογικό ξεχνώντας ότι τα ΄΄αγαθά κοποις κτώνται΄΄. Δεν τους νοιάζει ΄΄ τι λένε τα κομπιούτερ και οι αριθμοί΄ αλλά η Λόλα. Πήραν στα χέρια τους την τεχνογνωσία και αυτολιβανίζονται, αυτοβραβεύονται χρησιμοποιώντας τις έννοιες ΄΄ διασκέδαση΄΄ και ΄΄ ψυχαγωγία ΄΄, που έχει ιδιαίτερη ανάγκη ο σημερινός άνθρωπος, επειδή τον έκαναν ΄΄χρήστη΄΄ και για να καλύψει τις ανάγκες του, όλη μέρα δουλεύει, δεν εργάζεται! Έβαλαν τους ταγούς της πολιτείας στο παιχνίδι τους. Τιμούν και πληρώνουν όσους προσφέρουν πάσης φύσεως και παραφύσεως <<διασκέδαση>> και <<εξουσία>>. Την παιδεία την έθαψαν, τους δασκάλους τους έκαναν εκπαιδευτικούς (όσοι μπορούν να ξεχωρίσουν τις έννοιες σωστά), η μόρφωση λείπει από την εκπαιδευτική διαδικασία, τα σχολεία γίνονται χώροι απασχόλησης των παιδιών, γιατί οι γονείς τρέχουν να καλύψουν τις τροφικές ανάγκες, την σύγχρονη μόδα, και την <<διασκέδαση>> της κόλασης. Ο σωστός όμως Δάσκαλος (δι- δάσκω= ασκώ φως) πρέπει να ρίχνει φως για να ανακαλύπτεται η σωστή πλέον γνώση óμόρφωση ó ΑΝΘΡΩΠΙΑ.
(óσυνεπάγεται και αντιστρόφως)
Αναστάσιος Παπαδημητρίου
Δάσκαλος -Μαθηματικός   

*(Το τελευταίο άρθρο λίγο πριν ξεκινήσει για το μεγάλο ταξίδι.)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου